piatok 26. augusta 2011

D.W. Smith & K.K. Rusch: Star Trek Klingon

Knižné prázdniny pokračujú, ale sľubujem, že je to na dlhšiu dobu posledný príspevok o knižke. Na druhej strane, možno tieto menej známe herné adaptácie aspoň niekoho trocha zaujali. Prípadne vám trochu rozšírili obzor, kam až siahajú prepisy herných príbehov do hier, že to nie je len zlozvyk posledných rokov.


Ako nadpis napovedá, opäť sa vraciam k Star Treku (posledné mesiace sa ma nejako drží, mrška). Konkrétne knižnej adaptácií interaktívneho filmu Star Trek: Klingon. V tomto konkrétnom prípade mal autor (resp. autori) lepšiu východziu pozíciu ako autorka X-COM knihy. Jednak tvorili príbeh vo veľmi bohatom vesmíre, a jednak ich predloha mala konkrétne, uchopiteľné rozprávanie. Pozitívom je, že autori pristúpili k hernému príbehu trochu kreatívnejšie a teda vás nečaká úplne rovnaký zážitok ako v prípade „hrania“ Star Trek: Klingon.

Ona vlastne knižka obsahuje príbehy dva (vlastne tri, ak by sme jeden mohli tiež nazvať „príbehom“). Jeden sa odohráva v prítomnosti (vo vzťahu k druhému príbehu, nie k nášmu reálnemu svetu) na vesmírnej stanici Deep Space Nine, kde sa konajú rokovania Federácie spojených planét a Klingonskej ríše. V dobe kedy sú klingonské vzťahy s Federáciou napäté a zdá sa, že by každú chvíľu mohlo dôjsť k vojne. Rokovania nejdú práve najlepšie, Gowron totiž tvrdí, že ľudia nepoznajú Klingonov, nevedia čo to znamená byť Klingonom. Preto sa rozhodne porozprávať im jeden pravdivý príbeh...až Quark naleje každému krvavého vína. Ale viete akí sú ľudia. Picard si dá svoj obľúbený Earl Grey, admirál vodu, snáď len komandér Riker vie, čo sa patrí. Je tu však ešte jedna vec, príbehu by mal naslúchať aj niekto neskúsený, niekto kto nemá o Klingonoch ani šajn. Táto úloha padne na chudáka Reginalda Barclaya. Reg bude ten, ktorý občas odpovie na Gowronove otázky ohľadne Pokových rozhodnutí.

Druhým príbehom rozvíjajúcim sa počas Gowronovho rozprávania je príbeh mladého klingona menom Pok, syn Torghnov. Príbeh o tom, ako sa z chlapca stane bojovník, ako sa z neho stane pravý Klingon. Príbeh, ktorý má v sebe všetky shakespearovské prvky (ako to v prípade Klingonov býva, veď je to ich veľký umelec ;) ) nás zavedie na cestu za pomstou smrti Pokovho otca.

A napokon ten tretí „príbeh“, ani nie je príbehom v rozprávačskom zmysle slova, ale genézou toho ako vlastne vznikol holoprogram, ktorý mal za účel zoznámiť kadetov Hviezdnej flotily s kultúrou Klingonov. Práve tento holoprogram je to, čo mal možnosť hráč prežívať, keď sa dostal k hre Star Trek: Klingon. Program, ktorý je výsledkom spomínaného Gowronovho rozprávania.

Samozrejme, Gowronove rozprávanie je často prerušované a i v tejto línií sa stane niekoľko zaujímavých udalostí. Páčilo sa mi, ako svojim spôsobom doslovne preniesli interaktívnu účasť hráča na príbehu do podoby knihy. Túto úlohu v knižnom spracovaní hrá práve Barclay, i keď nemusí robiť toľko rozhodnutí, ktoré musel robiť hráč počas hry. Zachované sú len niektoré, ktoré majú svoje miesto v logike rozprávania, tak ako ho podáva Gowron. Napokon sú tu i ďalšie odchýlky od príbehu hry, ale väčšinou sú to len malé detaily – keď sa zmení postava, ktorá v hre jednala, v knihe jej úlohu preberá Gowron, či chýbajú momenty ako spievanie klingonskej hymny.

Problém však je, že sa mi zdá celý príbeh príliš prehustený postavami a to nie práve z nutného dôvodu – skrátka, nacpať do príbehu čo najviac postáv z oboch Star Trekov sa mi nezdá práve najšťastnejšie. Riker, Picard, Dax, Sisko, Barclay, Kira, Odo, Gul Dukat samozrejme a ešte párik prominentných klingonov, ktorých nebudem prezrádzať, aby som neničil chuť k prípadnému čítaniu. Dôraz je síce kladený na Gowrona a jeho rozprávanie, ale naozaj som mal občas pocit preplnenosti známymi postavami z dôvodu, aby tam skrátka boli. Pok je zaujímavá postava. Ako hráčova postava toho Pok veľmi nenahovoril. A hádajte čo? Hádate správne, i v knižke je skúpy na slovo, aj keď občas nejakú vetu povedať musí.

Napokon, neviem ako by to vnímal rodený anglicky hovoriaci človek, ale mal som pocit, že i s textom nie je úplne všetko v poriadku. Hlavne tam každý stále na niečo prikyvoval, až ma to v polovici knihy už začalo celkom rozčuľovať. Lenže čo ja viem o kvalite anglického, písaného textu, možno tak bolo správne. :-)

V každom prípade, nápad na spracovanie je zaujímavý a svojim spôsobom sa mi páči. Avšak prítomnosť postáv za každú cenu zase zatvára dvere akejkoľvek detailnejšej charakterizácií postáv. Aj keď nápad si cením, stále sa nemôžem zbaviť dojmu, že by sa celému príbehu hodilo možno samostatné rozprávanie. Aby to bol bohatý príbeh Poka a jeho cesty za pomstou otcovej smrti, bez nejakých federálnych odbočiek a problémov klingonsko-ľudských vzťahov. K lepšiemu dojmu však ešte prispieva časť nazvaná jednoducho: The Making of Star Trek: Klingon, ktorá nás v textovej podobe prevedie zákulisím tvorby interaktívnej hry rovnakého názvu – od preprodukcie, produkcie až po postprodukciu.

Komu knižku odporučiť? Myslím, že fanúšik Star Treku je jasný kandidát, rovnako i človek, ktorý si s chuťou užil interaktívny CD-ROM Star Trek: Klingon (a to je viac ako pravdepodobne tiež fanúšik Star Treku). A pri týchto osobách to zrejme aj skončí. Nie všetko musí byť zo zásady určené každému. :-)



Pre tých, ktorí by radi vedeli, čo je ten interaktívny Star Trek: Klingon zač, je tu jeden odkaz na youtube, kde celý tento príbeh (interaktívne) nájdete :)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára