piatok 4. marca 2011

Staré hry, staré časopisy

Je to asi mesiac, čo som začal pracovať na rozširovaní svojej literatúry o hrách. Presnejšie povedané, začal som tvoriť jej fyzickú podobu, pretože dostať sa ku knihám inak, povedzme v ich digitálnej forme, nie je zas až také ťažké. Lenže papier je papier a tá vôňa novej knihy nezameniteľná. Základným kameňom sa tak v mojej knižnici stáva „The Ultimate History of Video Games“.


Výborná knižka, veľmi dobre sa číta a človek sa dozvedá zaujímavé veci, ktoré súvisia s objavením sa tohto nového média. Samozrejme je hlavne orientovaná na americký trh a konzole predovšetkým, i keď sa občas nezabudne zmieniť i o počítačoch. Človek sa pri jej čítaní aj dobre pobaví, už len predstava Stevea Jobsa ako hipíka, je minimálne úsmevná. Avšak, medzi čítaním práve o histórií, som dostal chuť aj na trocha autentických článkov (prípadne recenzií) z obdobia 80-tych rokov. Ono totiž 90-te roky už sú mi akosi povedomé, predsa len v nich človek strávil väčšinu svojho vedomého (herného) života, avšak čo bolo predtým je zaujímavé tiež. Obzvlášť preto, lebo je to obdobie kedy práve vychádzali zásadné hry. Hry, ktoré položili základ niektorým žánrom a typom. Podarilo sa mi zohnať prvých sto čísel (digitálne samozrejme) Computer Gaming World a takmer kompletný Dragon Magazine (ten je však orientovaný najmä na doskové a „papierové“ hry, ale mával aj kútik o počítačových hrách (viď citácia v príspevku o Knight Force).

Lenže to mi nestačilo, chcel som aspoň ešte niekoľko ďalších, aspoň pár čísiel. Tak som hľadal ďalej, až som narazil na stránky retromags.com, kde sa nadšenci (a mám pocit, že to bohužiaľ nebude úplne legálne) snažia zachovať staré herné magazíny (do roku 1999 a staršie). Ak sa teda medzi vami nachádza tiež retro maniak, ktorý rád listuje, číta a nasáva atmosféru starých magazínov (aj keď digitálne to nie je to pravé orechové) určite si na retromags.com niečo zaujímavé nájde. Okrem toho, ako som napísal vyššie, staré magazíny sú dobrým doplnkom pri „študovaní“ hernej histórie. Napokon zistíte, že sa za tie dve desaťročia toľko na hrách (resp. na to ako sa o nich píše, aké sú na ne ohlasy a aké problémy ľudia okolo hier riešia) nezmenilo. Problematika softvérového pirátstva, málo originálne hry, stále sa opakujúce herné náplne, naozaj to znie až veľmi povedome. I keď by si človek myslel opak. Ale to sú práve tie najzaujímavejšie veci. Áno, svoje kúzlo majú autentické recenzie, z doby keď hry vyšli. Avšak – aspoň pre mňa – sú zaujímavé aj tie veci okolo, názory, úvahy, či listy od čitateľov. Človek tak získa lepší dobový obraz a niekedy ho má možnosť porovnať s vlastnými skúsenosťami a miestnymi pomermi (to keď prechádzame do 90-tych rokov). Okrem toho, také listovanie v Electronic Games nádherne dopĺňa historické rozprávanie z knihy „The Ultimate History of Video Games“.


Hor sa teda do herno-historického bádania... niekedy je to zábavnejšie ako by sa mohlo zdať. :-) Aj keď, papier je papier...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára